Dalai Lama XIV in Tibet pred Tibetom


 

dalaj lama

Tibetanski duhovni vodja Dalajlama 14., je od 5. do 7. aprila 2010 obiskal Maribor, kjer je spregovoril o etiki za novo tisočletje. V Maribor je prišel na povabilo Mestne občine Maribor, Univerze v Mariboru, Prve gimnazije Maribor, Društva za boljši svet in Društva Joga v vsakdanjem življenju Maribor. V okviru obiska je tako zasadil drevo miru v Mestnem parku, obiskal Prvo gimnazijo, imel predavanje v Dvorani Tabor »Etika za novo tisočletje« ter v SNG Maribor, in sicer za povabljene goste, je imel predavanje »Sočutje – umetnost sreče«. Prav tako si je ogledal mandalo, ki so jo te dni v Mariborskem gradu izdelovali tibetanski menihi. Dogodku se je odzvalo veliko število ljudi, prav tako tudi skupina Tibetancev, ki so se pred nasiljem v domovini zatekli v sosednjo Avstrijo. To je bilo moje prvo srečanje z Dalajlamo in če si želiš ogledati dogodek, klikni na fotografijo in se sprehodi po galeriji.

 ~Tridnevni obisk Dalajlame 14 v Mariboru~

***

olivnavejica1a

Kako je nastala linija Dalajlam?

Budizem temelji na naukih Siddharte Gautame Buddhe, ki je zapustil posvetno življenje in dosegel razsvetljenje. Njegov nauk je na kratko strnjen v Štirih plemenitih resnicah, Osemčleni poti in Treh splošnih resnicah. Budizem se je razčlenil v več vrst budizma in se razširil na Kitajsko, Japonsko in druge azijske države.

V Tibet vstopi Budizem v 1.st.n.š. ter se tam razširil in utrdil šele v 7. stoletju. Sloviti kralj Songtsen Gampo je v Tibet povabil številne indijske in nepalske učitelje ter dal zgraditi dva velika templja v Lhasi. Kralj Trisong Detsen pa je v Tibet pripeljal učitelja Padmasambhavo, imenovanega tudi Guru Rinpoche, ki je v okvir budizma uspešno vgradil elemente tradicionalnega tibetanskega verstva bön. Zlato obdobje budizma se je za nekaj časa končalo v 8. in 9.stoletju, a po letu 1000 je budizem doživel ponoven razcvet. V tem času je v Tibet prišel učitelj Atiša in vpliv različnih učiteljev je privedel do razcveta številnih linij. Po 11. stoletju je tibetanski budizem doživel zaton in se ponovno razcvetel pod vplivom Lame Tsongkhape v 14. stoletju. Poleg prvotne šole budizma, Nyingma, so nastali trije novi redi, Sakya, Kagyu in Gelug.

Vadžrajanski budizem je znan kot tibetanski budizem, ker je dosegel svoj vrh prav v Tibetu. Da bi vadžrajanski budisti dosegli nirvano, pojejo mantre in pri meditaciji uporabljajo mandale. Tibetanski budizem je združil tradicionalni budistični nauk – sutro z indijskimi tantričnimi praksami, ki temeljijo na preoblikovanju človeških strasti, ne pa na njihovem zanikanju. Njegovi voditelji so imeli politično moč in tudi verski vpliv. Leta 1950 je Tibet zasedla Kitajska, ki je kot komunistična dežela religijo prepovedala. Mnogo budistov je moralo zbežati. Voditelj vadžrajanskih budistov pa se imenuje dalajlama.

Dalaj Lama ~ Ocean modrosti

Leta 1578 je mongolski vladar Altan Khan podelil voditelju Gelug šole, Sonamu Gyatsu (1543-1588) naziv »Dalaj Lama«, kar pomeni »Ocean modrosti«. Naziv Dalaj Lama so retroaktivno podelili dvema predhodnima voditeljema Gelug šole in tako je nastala linija Dalaj Lam, posvetnih in verskih voditeljev Tibeta, ki se nadaljujejo vse do sedanjega 14. Dalaj Lame. Dalaj Lama je utelešenje Bodisatve sočutja Avalokitešvare, ki se ponovno rojeva, da bi služil vsem bitjem, in je priznan kot duhovni voditelj vseh šol tibetanskega budizma. 14. Dalaj Lama Tenzin Gyatso se je rodil kot Lhamo Dhondrub 6. julija 1935 v kmečki družini v vasici Taktser v severovzhodnem Tibetu. Pri dveh letih je bil prepoznan kot reinkarnacija 13. Dalaj Lame in s tem inkarnacija Avalokitešvare, Bude sočutja, ter preimenovan v Tenzin Gyatso. Dalaj Lama je bil ustoličen 22. februarja 1940 v Lhasi.

17. marca 1959, ob izbruhu tibetanskega upora, se je ob pomoči ameriške tajne službe CIA umaknil čez mejo v Indijo. Dalajlama je pozneje priznal, da je prvič začutil strah, in sicer za milijone ljudi, ki so verovali vanj. Njegov nočni beg v indijsko pregnanstvo je povzročil smrt tisoče rojakov, pot pa je vodila čez najtežje predele Tibeta s številnimi visokimi prelazi, ki so v tem letnem času še pokriti s snegom. Dalajlama je 31. marca 1959 izčrpan in oslabljen zaradi griže stopil na tla dežele, v kateri je sprva nameraval ostati le nekaj časa. Njegovo stočlansko, močno oboroženo spremstvo, ki ga je varovalo na poti od tibetanskega glavnega mesta Lhase do indijske meje, se je vrnilo, da bi sodelovalo v boju proti Kitajcem. Dalajlama je po nekaj mesecih svoje novo stalno bivališče našel v samostanu v severnoindijski Daramsali; v tem mestu ima od takrat sedež tudi tibetanska vlada v izgnanstvu. Sčasoma so tam nastala obrtniška in kmetijska središča, v katerih dela več kot 100.000 tibetanskih beguncev, ki so sledili dalajlami v tujino. V severni Indiji so poleg tega ustanovili tudi šole, ki otrokom omogočajo celovito izobrazbo in spoznavanje tibetanskega jezika, zgodovine, kulture in religije. Dalajlama medtem nadaljuje nenasilni boj za pravice Tibeta. V preteklih štirih desetletjih je obiskal številne države in pri vodilnih politikih, ki so ga sprejeli, iskal podporo za svoje cilje. Posledično je postal prepoznavna svetovna osebnost, njegova naraščajoča priljubljenost pa je v številnih evropskih državah vzpodbudila ustanovitev budističnih verskih središč, povečalo pa se je tudi politično zanimanje za tibetansko vprašanje, zlasti v organizacijah za varstvo človekovih pravic.

10. decembra leta 1989 so mu kot priznanje za njegovo prizadevanje za nenasilno ločitev Tibeta od Kitajske dodelili Nobelovo nagrado za mir. Oblastniki v Pekingu so to počastitev imeli za žalitev in »vmešavanje v notranje zadeve«. Dalajlama še naprej poskuša v emigraciji ohraniti tibetansko kulturo in religijo, ublažiti trpljenje Tibetancev in za to dobiti mednarodno podporo. Prav tako neutrudno opozarja svetovno javnost na obupni položaj svoje domovine. Danes v Tibetu, »strehi sveta«, živi več Kitajcev kot avtohtonih Tibetancev.

Zanimiv dokumentarec The Lost World of Tibet

***

Tibet pred Tibetom?

V kitajščini beseda Tibet pomeni »zakladnica zemeljskega bogastva na zahodu«, medtem ko ime Tibet,  ki se uporablja v večini evropskih jezikov izhaja iz arabske ali perzijske besede Töbän, kar pomeni višina, visoka planota. Tibetanci svojo domovino imenujejo Bod, ponekod izgovarjajo Po in bi naj pomenilo domovina.

Najzgodnejši tibetanski zgodovinski zapisi govorijo o kulturi Žang Žung, to je o ljudstvu, ki se je iz regije Amdo preselila v regijo Guge, ki se razrprostira na zahodu Tibeta.  Žang Žung velja za verodostojno kulturo religije Bon. Pred razširitvijo budizma, je tako bila glavna religija in gre za šamanizem ter čaščenje narave, kasneje pa so te elemente vtkali v budizem. V prvem stoletju pr. n. št. je v dolini Yarlung nastalo sosedsko kraljestvo kralja Drigum Tsenpa. Ta je iz kraljestva z izgonom Bon menihov želel odstraniti kulturo Žang Žung, vendar je bil prej umorjen. Tako je Žang Žung ohranil svojo dominanco v regiji vse do 7. stoletja, ko ga je kralj Songsten Gampo priključim takratnemu budizmu.

Vrata v Tibetu poslikana s simboli Bon religije (vir:wikipedia)

Zgodnja zgodovina Tibetanske regije iz zahodnih virov sloni prvotno na starodavni Kitajski zgodovini, ki se dopolnjuje s omejenimi arheološkimi najdbami. Kitajski jezik se je od »proto-Tibetansko-Burmanskega« jezika ločil nekje 4000 let pred našim štetjem, tedaj so se Kitajci začeli preživljati z gojenjem prosa v dolini Rumene reke, medtem ko so Tibeto-Burmani ostali nomadi. Tibetanci so se od Burmanov ločili okoli leta 500. Tibetanski plato zaznamujejo megalitični spomeniki. Te so verjetno uporabljali pri čaščenju prednikov. Ne ve se, če so jih zgradili starodavni Tibetanci. Na tibetanski planoti so bile nedavno odkrite predzgodovinske gorske utrdbe iz železne dobe, kakor tudi pogrebni kompleksi, vendar so zaradi oddaljenosti in visoke nadmorske višine arheološka raziskovanja izredno otežena.

Thomas Laird, v svoji knjigi »Zgodba Tibeta: Pogovori z Dalai Lamo« pravi: »Indijski arheolog V.N.Misra je pokazal, da so bili »prvi ljudje« naseljeni na Tibetanskem platoju že vsaj pred dvajset tisočimi leti, upravičen pa je tudi sum, da so Tibet »prvi ljudje« prečkali v času naselitve Indije, to je pred pol milijona leti.

Prav tako ni enotnega mnenja o času vladavine prvega Tibetanskega kralja, Nyatri Tsanpa, ki bi po nekaterih tibetanski tekstih naj to bilo v letu 126 pr.n.št., po drugih trditvah v letu 414 pr.n.št. Po sarkastični pripovedki bi naj kralj bil potomec enonogega bitja, imenovanega Theurang, s plavalno kožico med prsti in tako velikim jezikom, da si z njim lahko zakrije cel obraz. Zaradi svoje strašne pojave so se ga v rojstnem Phuwu bali, zato je bil izgnan v Tibet, kjer je veljal za strahovito bitje in postal kralj. Spet druga legenda, ki je bila prvič potrjena v Maṇi bka’ ‘bum, pravi, da je Tibetansko ljudsvo nastalo z združitvijo opice Pa Drengen Changchop Simpa in demona, ki je prebival v skali. Opica je veljala za manifestacijo Avalokitešvare, Bodisatve sočutja, demon pa je bila boginja Tara.

Ne glede na zgodbo, ki jo nosi, je zame to sveti prostor, ki bi ga z veseljem obiskala in spoznala. Tukaj pa si lahko ogledaš zanimiv dokumentarec The Lost Caves of Tibet.

***

Kratka zgodovina Tibeta

Torej o zgodovini Tibeta pred 7. stoletjem je malo znanega, od  7. do 10. stoletja pa se govori o Tibetu kot o mogočni kraljevini, ki leta 1239 pride v sklop Mongolskega cesarstva.  Vmes se dogaja en kup spletk in takšnih in drugačnih zgodb povezani z prevzemom moči.

Prvi Evropejci, ki so prišli v Tibet, so bili jezuitski misijonarji, ki so leta 1705 osnovali svoj misijon v Lasi. 

Sledi leto, ko se v igro konkretno vmeša Velika Britanija in od takrat dalje je spor za/na Tibetu, in sicer  leta 1904 je iz Indije v Tibet prišla Britanska vojska, osvojila Laso in prisilila Tibet, da odpre meje proti »biseru« britanskega kolonialnega cesarstva, to je Indiji. Leta 1906 je bil podpisan sporazum med Kitajsko in Veliko Britanijo, s katerim je Tibet postal Britanski protektorat. Leto kasneje, 1907 je bil podpisan nov sporazum, tokrat med Veliko Britanijo, Kitajsko in Rusijo. Velika Britanija in Rusija sta priznali Kitajski pravico do oblasti nad Tibetom. Kitajska oblast je bila vzpostavljena leta 1910, a ni trajala dolgo. Leta 1911 je na Kitajskem izbruhnila revolucija, kar je izkoristil dalajlama in prevzel kontrolo nad Tibetom. Leta 1913 Tibet in Mongolija postaneta državi ločeni od Kitajske. Leta 1914 Velika Britanija prizna neodvisnost Tibeta in določi mejo med Tibetom in britansko Indijo. Kitajska ne prizna neodvisnost Tibeta, češ da je to neodtujljiv del kitajskega ozemlja.

Začetek prve svetovne vojne in državljanske vojne na Kitajskem, odvrnejo pogled velikih sil od Tibeta. S tem omogočijo 13. dalajlami neomejeno oblast vse do leta 1951, ko je vojska Ljudske Republike Kitajske zasedla Lhaso. Pod pritiskom LR Kitajske je bil podpisan tibetansko-kitajski sporazum, ki je predvidel skupno vladanje vlade LR Kitajske in vlade Tibeta na čelu z dalajlamo. Leta 1956 poteka vstaja Tibetancev, ki so jo podprle ZDA. Vstaja je bila krvavo zadušena leta 1959, sto tisoče Tibetancev je bilo ubitih, uničeno je bilo mnogo budističnih samostanov, dalajlama je bil prisiljen zapustiti državo in oditi v izgnanstvo v Daramsalo v Indiji, kjer je še danes.

Na spletu je veliko informacij glede Tibeta, Dalajlame, ki prikazujejo takšne in drugačne zgodbe, eni govorijo, da je ameriška marioneta, drugi da je razsvetljen, v bistvu pa, kdo ve, kaj je resnica. Meni osebno je prostor kot tak zelo zanimiv, kaj pa se je dogajalo v oz. na njem pa kdo ve.

Za konec pa fotografija meniha, ki ko ga pogledam, mi nariše nasmeh na obraz :)

1 (47)

Oglej si še kako so tibetanski menihi v Mariboru postavili mandalo. Obred postavljanja in pospravljanja mandale, si lahko ogledaš na: TIBETANSKI MENIHI IN MANDALA.  

~~~

Če želiš prejemati zanimive informacije, se lahko prijaviš na novičke s klikom na ikonico:

blogmailing-in-roka

kode

۞

P R E B E R I    Š E | Y O U   M I G T H   A L S O   L I K E

123456789

Kategorije:Events | Dogodki, Good to know | Dobro je vedeti, Portraits | Portreti, Reportage | ReportažeOznake: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 comments

  1. What was the purpose of his wisit?

  2. Well, He was invited (by Municipality of Maribor, University of Maribor, First gymnasium in Maribor, Association for better world and Yoga in everyday life) and purpose of all his visitis are the same … spreading the word about peace and love :D

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava /  Spremeni )

Google photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google računom. Odjava /  Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava /  Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava /  Spremeni )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: